Resultat: Benjamin

Du har besvarat frågor. Du hade 15.

Dina poäng i början var 48. Om du svarade fel på alla frågor skulle du ha 0 poäng i slutet.

Du svarade rätt på 0 frågor.

Du svarade fel på 0 frågor.

Du svarade inte på 15 frågor.

Ditt resultat: 48/192

Bra gjort!

Du fick 0 poäng på frågan "Textmaskinen".

Du fick 0 poäng på frågan "Tillgång till webben för blinda bävrar".

Du fick 0 poäng på frågan "Fallet".

Du fick 0 poäng på frågan "Grottforskning".

Du fick 0 poäng på frågan "Bäverdeltat".

Du fick 0 poäng på frågan "Bäveraffären".

Du fick 0 poäng på frågan "Den nyfikna brevduvan".

Du fick 0 poäng på frågan "Glas".

Du fick 0 poäng på frågan "Trendiga cyklar i Bäverstad".

Du fick 0 poäng på frågan "Bäverflöjten".

Du fick 0 poäng på frågan "Träfabriken".

Du fick 0 poäng på frågan "Pilalfabetet".

Du fick 0 poäng på frågan "Bäversegling".

Du fick 0 poäng på frågan "Dubbel kryptering".

Du fick 0 poäng på frågan "Plantera blommor".

1. Textmaskinen

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.


Det finns två typer av textmaskiner – Klister och Omvänt. Klistermaskinen tar två textstycken och sätter ihop dem (bilden till vänster). Omväntmaskinen kastar om en text så att bokstäverna kommer i omvänd ordning.

 


Genom att kombinera Klistermaskinen och Omväntmaskinen som bilden till höger visar så får man en mera komplex textmaskin. Denna textmaskin behöver tre textstycken att arbeta med (de gråa ellipserna). Den processar dem och levererar en text i den nedersta ellipsen.

 
Vilka textstycken måste maskinen få, om vi vill att maskinen skall leverera texten QUESTION?

1.

EUQ      TS           NOI

2.

TSE       UQ          INO

3.

I          TSEUQ      ON

Rätt svar
4.

QU       EST          ION

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är

I   TSEUQ   ON   ->  ITSEUQ   ON  -> QUESTI    ON    ->   QUESTION

Observera att det inte står vilken ordning textstyckena ska stoppas in i maskinen, men oavsett hur man sätter in textstyckena i de andra alternativen, så blir det aldrig det önskade ordet.

2. Tillgång till webben för blinda bävrar

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Barbro Bäver är blind. Hennes dator har ett program som översätter text till tal, så att hon kan höra texten som visas på skärmen. Hon använder ingen mus, utan ger kommandon till datorn genom tangentbordet.

Hon älskar att surfa på webben. Men många av hemsidorna är inte meningsfulla för henne, då de har för mycket bilder och animationer. Informationen i dessa är omöjlig för hennes program att översätta.

Vilket av följande ökar INTE tillgängligheten för Barbro att förstå en hemsida?

1.

Att erbjuda textalternativ till bilderna.

2.

Hon får tillräckligt med tid att läsa och använda innehållet på hemsidan.

3.

Använda blinkande bilder och animationer för att fånga hennes uppmärksamhet.

Rätt svar
4.

All funktionalitet görs tillgänglig via knappar på tangentbordet.

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är
Använda blinkande bilder och animationer för att fånga hennes uppmärksamhet.
Sådana kan i vissa fall orsaka epileptiska anfall hos människor med "photosensitive seizure disorders".

Övriga alternativ är rekommenderade riktlinjer hämtade från "Web Content Accessibility Guidelines of the World Wide Web Consortium (W3C)".

3. Fallet

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Birgitta Bäver har en robot som hon placerar längst upp i en labyrint för att betrakta hur den faller från en nivå till en annan tills den når ett av facken längst ner på botten.

Roboten följer alltid samma regler: Den startar genom att röra sig till höger, men varje gång den faller från en nivå till en annan, så börjar den röra sig i motsatt riktning jämfört med innan den föll. Här kan du se hur roboten rör sig i den första labyrinten.

I vilket fack kommer roboten att stanna, om Birgitta Bäver släpper den i det översta vänstra hörnet på den andra labyrinten?

1.

1

2.

2

3.

3

Rätt svar
4.

4

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är fack 3. Så här faller roboten:

4. Grottforskning

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

David och Bertil är grottforskare. För närvarande har de ett projekt med en grottlabyrint som du ser på kartan. De har sju dagar på sig att utforska sju grottor. Varje morgon klättrar de ner för att tillbringa hela dagen med att mäta och ta prover i en viss grotta.
    
Grottor
David och Bertil besöker grottorna i olika ordning. David utforskar "djupet först". Hans strategi när han kommer till en grotta är att undersöka om det finns en outforskad grotta längre ner åt väster. Om så är fallet, så klättrar han ner ett steg i den upptäckta grottan. Om inte, så kontrollerar han den östra sidan. Slutligen, om det inte finns någon grotta längre ner som är outforskad, så börjar han arbeta i den grotta som han är i. Med andra ord så startar han med Guldgrottan på måndag, besöker Rubingrottan på tisdag och Smaragdgrottan på onsdag, och så vidare.

Bertil har en annan strategi, "bredden först", där han utforskar alla grottor nivå för nivå, genom att starta med den översta (Stengrottan) på måndag. Sedan besöker han alla grottor på nästa nivå med början från den som ligger mest till väster ända till den som ligger längst till öster. Detta betyder att på tisdag undersöker han Smaragdgrottan medan på onsdag besöker han Kristallgrottan och så vidare.

Kommer David och Bertil att arbeta någon dag i samma grotta?

1.

Ja, på lördag

2.

Ja, i Vattengrottan

3.

Ja, de kommer till och med tillbringa två dagar i samma grotta

4.

Nej

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är Nej. Så här ser deras dagar ut:

Dag David Bertil
Måndag Guld Sten
Tisdag Rubin Smaragd
Onsdag Smaragd Kristall
Torsdag Vatten Guld
Fredag Safir Rubin
Lördag Kristall Vatten
Söndag Sten Safir

5. Bäverdeltat

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

I Bäverdeltat delar floden upp sig i flera mindre delar, på väg mot Bäversjön. Bävrarna har lärt sig att reglera hur det inkommande flödet ska dela upp sig vid varje förgrening. Siffrorna i bilden här nedanför visar hur mycket vatten per sekund som flyter genom de olika delarna.

Karta

 

Hur mycket rinner genom delarna A, B och C?

1.

1, 0, 5

2.

2, 2, 2

3.

1, 2, 3

Rätt svar
4.

4, 3, 2

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 1,2,3. Det måste rinna lika mycket in i en korsning som ut ur den.

6. Bäveraffären

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

Det finns en konstig affär i Bäverstaden, där man enbart säljer 16 produkter. Produkt 1 kostar 1 Bäverkrona, produkt 2 kostar 2 Bäverkronor, produkt 3 kostar 3 Bäverkronor och så vidare. Det innebär att varje produkt som man säljer har ett pris mellan 1 och 16 Bäverkronor och två produkter har aldrig samma pris. 

I Bäveraffären kan man inte ge någon växel tillbaka, utan man måste betala det exakta beloppet.

Bertil har 3 mynt med värdet 1, 2 och 8 Bäverkronor. Han ska köpa en produkt.

Hur många av produkterna i affären kan Bertil INTE välja mellan, eftersom man måste betala det exakta beloppet?

1.

8

2.

13

3.

9

Rätt svar
4.

5

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 9. Bertil kan inte köpa produkterna som kostar 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, 15 eller 16 Bäverkronor.

Däremot kan han välja att köpa någon av dem som kostar:
1=1
2=2
3=1+2
8=8
9=8+1
10=8+2
11=8+1+2 

Om Bertil däremot hade haft en 4-bäverkrona också (d.v.s. mynten 1,2,4,8), så hade han kunnat bygga upp alla belopp upp till 15. På motsvarande sätt behöver en dator bara fyra "bitar" (strömmar som kan vara antingen av eller på) för att hantera alla heltal mellan 0 och 15.

7. Den nyfikna brevduvan

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Bävern Bernt är på semester. Han vill skicka ett vykort till sin vän Babsi. Som alla vet är brevduvor nyfikna. Därför har Bernt och Babsi hittat på ett eget chiffer. Bernt skriver följande mening på sitt kort:

TNREB MARK GID LLIT RAGNINSLÄH AGILOS

Det betyder: Soliga hälsningar till dig kram Bernt

 

Babsi skickar ett kort tillbaka. Där står:

ISBAB.TROK TTID RÖF KCAT

 

Vad betyder Babsis kort?

1.

Berätta allting sedan. Babsi

2.

Skriv inte till mig igen. Babsi

3.

Vi ses snart. Babsi

4.

Tack för ditt kort. Babsi

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är "Tack för ditt kort, Babsi". Man ska läsa meddelandet baklänges.

Uppgiften handlar om kryptografi, att koda och avkoda information. Kryptografi är en viktig del av datavetenskap. Tänk bara på alla mail eller alla filer på din dator - om du vill att andra inte ska kunna läsa denna information kan du använda en krypteringsalgoritm.


8. Glas

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.


Det står 5 tomma glas på ett bord. Ett av glasen är vänt upp-och-ned, och de övriga står rättvända. I varje omgång skall du vända exakt tre olika glas (från upp-och-ned till rättvänt, eller från rättvänt till upp-och-ned).


Vad är det minsta antalet omgångar som krävs för att alla glasen skall bli rättvända?

1.

2

2.

Det är inte möjligt att ställa alla glasen rättvända.

3.

5

4.

3

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 3 omgångar.

Den här bilden visar ett möjligt sätt att göra detta (de inrutade glasen är de som vänds i vardera omgången):

 

Notera att antalet rättvända glas skiftar mellan udda och jämnt för varje omgång. Därför måste det ta ett udda antal omgångar att ta sig från 4 rättvända glas till 5 rättvända glas. Eftersom det inte går att göra i en omgång måste tre omgångar vara det minsta möjliga antalet.

För att lösa mer komplicerade problem av denna typ kan man se omgångarna som transformationer mellan tillstånden i en "deterministic finite automata". Detta innebär att man hittar alla möjliga tillstånd för systemet (i vårt fall 0, 1, 2, 3, 4 eller 5 rättvända glas) och sedan ritar pilar mellan tillstånden som visar de tillåtna transformationerna. Problemet görs därmed om till att hitta den kortaste vägen mellan start och mål om man bara får följa pilarna. Bilden nedan visar att 3 omgångar är den kortaste vägen för vårt problem. 

9. Trendiga cyklar i Bäverstad

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Nuförtiden vill alla i Bäverstad ha en trendig färgglad cykel. Men polisen har satt upp regler för hur en cykel får se ut.

Du kan se i träddiagrammet nedan om en cykel uppfyller polisens regler eller inte. Med början från den så kallade roten (överst i figuren) visar träddiagrammet i varje steg vilka val som är tillåtna, utifrån de val som redan är gjorda.

Tillåtna cyklar

Vilken av följande cyklar uppfyller inte specifikationerna?

1.

Cykel A

2.

Cykel B

Rätt svar
3.

Cykel C

4.

Cykel D

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar ärCykel BDen uppfyller inte specifikationerna, eftersom när man har valt orange ram och ljusgrått styre, så är bara rosa eller mörkgrå sadel tillåten. Alla övriga cyklar stämmer med specifikationerna.

Ett beslutsträd är en vanlig struktur i datorprogram – beroende på vad man valt tidigare finns bara ett begränsat antal valmöjligheter.

10. Bäverflöjten

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

 

Bäverflöjten är ett populärt musikinstrument med följande egenskaper:

  • Den kan spela 6 olika toner.
  • Två toner som spelas direkt efter varandra får inte skilja mer än ett steg i tonhöjd.

Detta innebär att bäverflöjtens melodier har följande markeringar:

= betyder ”spela samma ton som den föregående”
– betyder ”nästföljande ton skall spelas ett steg lägre än föregående”
+ betyder ”nästföjande ton skall spelas ett steg högre än föregående”
[ markerar början av melodin
] markerar slutet av melodin

­

Exempel: Melodin [-+] betyder “spela 3 toner, där den andra tonen är lägre än den första och den tredje tonen är högre än den andra (det vill säga samma som den första tonen).

Vilken av följande melodier kan INTE spelas på en bäverflöjt?

1.

[ + = = = + = = = + = = = + = = = + ]

2.

[ - - - = + - = - - = = = + ]

3.

[ - - - - - = + + + + + = - - - - - ]

4.

[ - - + - - + - - = - + - - ]

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är

 [ - - + - - + - - = - + - - ]

Den sista tonen kan inte spelas eftersom man från utgångspunkten har gått nedåt sex steg, så även om man börjar på den högsta tonen kommer man utanför flöjten.

11. Träfabriken

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

 

Johanna Bäver producerar tre typer av träklossar i sin fabrik: stor kvadrat, rektangel och liten kvadrat.

Klossar

När klossarna är färdiga läggs de på ett transportband för att förpackas i lådor. Fabriken använder samma typ av lådor till alla klossar, och på grund av klossarnas olika storlek så får det plats 2 stora kvadrater, 4 rektanglar eller 8 små kvadrater i varje låda. Man blandar inte olika sorters klossar i samma låda.

När Johannas automatiska kloss-packningsmaskin har lagt i den första klossen i en låda, så plockar den endast den sorterns klossar från transportbandet, ända tills lådan är fylld. De klossar som inte plockas ner i lådan skickas tillbaka till början av transportbandet.

När en låda är helt fylld läggs den på ett annat transportband för att senare skickas iväg.

Vi tittar hur transportbandet med klossar ser ut när alla klossar har tillverkats men inte börjat förpackas:

Vilken av följande bilder beskriver flödet av helt fyllda lådor på det andra transportbandet?

1.

2.

3.

4.

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är C. Första lådan fylls med rektanglar, medan den stora och lilla kvadraten skickas tillbaka till början av bandet. Sen kommer en stor kvadrat och en ny låda fylls med stora kvadrater medan de mellankommande klossarna, rektangel och liten kvadrat, hamnar i början av bandet. Därefter kommer en rektangel igen, och efter att den lådan fyllts kommer ytterligare en rektangel och den ursprungliga raden räcker precis att fylla även denna låda. Nu börjar de tillbakaskickade klossarna komma, först en stor kvadrat, och eftersom det finns en till sådan fylls en låda. Därefter finns det inte tillräckligt med klossar kvar för att fylla fler lådor.

Transportbandet kan ses som ett exempel på datastrukturen "kö".

12. Pilalfabetet

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Barnen från Bäverdalen använder ett hemligt alfabet för att koda sina namn. För varje bokstav i alfabetet finns det en speciell pilbokstav i det hemliga alfabetet.

Kodningen görs så här: Först byts varje bokstav i namnet ut mot motsvarande pilbokstav. Därefter utförs en annan procedur på resultatet.

Exempelvis kodas namnet ESTER tillEster

 

Vilket namn kan gömma sig bakom kodenKod    ?

1.

DANA

Rätt svar
2.

NANA

3.

IVAN

4.

ADAM

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svara är DANA.

Samma bokstav måste ge samma pilbokstav. Namnet ESTER innehåller två E. Koden för ESTER, innehåller två likadana pilar. Med hjälp av deras placering ser man att namnen kodas baklänges.

Med samma regel måste det sökta namnet ha samma bokstäver på positionerna 2 och 4, medan de andra bokstäverna måste vara olika. Bara DANA uppfyller dessa villkor.

13. Bäversegling

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Segelbäver seglar en båt på en sjö med öar. Hans mål är att segla till flaggan. Båten har en autopilot som kan programmeras för att båten skall kunna röra sig i området. Autopiloten kan föra båten från punkt till punkt i 8 olika riktningar. Till exempel kan ett kommando vara 1 N, vilket betyder att båten skall ta 1 steg i nordlig riktning, och 2 NÖ betyder att båten skall ta 2 steg i nord-östlig riktning.

Karta

Fråga:

Vilken av följande rutter är den kortaste (minst antal steg) til flaggan, om man vill undvika kollision med öarna?

1.

5 NV

2.

2 NV, 2 V, 1 N, 1 V, 2 N

3.

2 NV, 3 N, 3 V

4.

2 NV, 2 V, 1 NV, 2 N

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är
2 NV, 2 V, 1 NV, 2 N
Den rutten har sju steg.

Även rutten
2 NV, 3 N, 3 V
leder till flaggan, men använder 8 steg. De andra rutterna kolliderar med öarna.

När man programmerar är det användbart att kunna analysera sekvenser av instruktioner och se vad de får för effekt.

14. Dubbel kryptering

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Bävrarna Betaro och Bevako samarbetar för att kryptera ett ord. De arbetar med varsin metod:

- Betaro vänder ordet baklänges. Till exempel: "ABCDEF" -> "FEDCBA".

- Bevako flyttar den första bokstaven till slutet av ordet. Till exempel: "ABCDEF" -> "BCDEFA".

De arbetar med ett visst ord enligt följande:

ursprungsord -> Betaros metod -> Bevakos metod -> krypterat ord

Vad blir det krypterade ordet om ursprungsordet är "BEBRAS"?

1.

ASBEBR

2.

SEBRAB

3.

ARBEBS

Rätt svar
4.

BSARBE

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är ARBEBS

Betaro vänder BEBRAS till SARBEB. Bevako tar sedan SARBEB och flyttar S:et sist, vilket ger ARBEBS.

Två enkla krypteringsmetoder kan tillsammans ge en kryptering som är svårare att knäcka.

15. Plantera blommor

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

En stor och en liten bäver planterar blommor i trädgården. Den lilla bävern har kortare ben och armar än den stora bävern. Därför är den lilla bäverns steg kortare och den planterar blommorna närmare sin kropp.

Till en början står bävrarna på gräsmattan med ryggarna mot varandra i olika riktningar. Sedan rör de sig enligt följande instruktioner:

 

upprepa två gånger:
   plantera en blomma till höger om dig
   förflytta dig ett steg framåt
   plantera en blomma till vänster om dig
   förflytta dig ett steg framåt

 

Hur kommer gräsmattan att se ut efteråt?

1.

2.

3.

Rätt svar
4.

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 

Om man jämför med bävrarnas utgångsposition stämmer bilden överens med att båda börjar plantera på höger sida. Dessutom stämmer bilden med att den stora bävern tar ett längre steg framåt än den lilla mellan varje blomplantering.

När man programmerar robotar och andra maskiner måste programutvecklaren ta hänsyn till att algoritmen tolkas och utförs av maskiner med specifika fysiska egenskaper. Olika maskiner kan röra sig på lite olika sätt, även om de kör samma program.