Resultat: Mini

Du har besvarat frågor. Du hade 15.

Dina poäng i början var 45. Om du svarade fel på alla frågor skulle du ha 0 poäng i slutet.

Du svarade rätt på 0 frågor.

Du svarade fel på 0 frågor.

Du svarade inte på 15 frågor.

Ditt resultat: 45/180

Bra gjort!

Du fick 0 poäng på frågan "Alkemist-bävern".

Du fick 0 poäng på frågan "Vänd korten".

Du fick 0 poäng på frågan "RAID arrayer".

Du fick 0 poäng på frågan "Pirater".

Du fick 0 poäng på frågan "Följa licensen".

Du fick 0 poäng på frågan "Misstänkt epost".

Du fick 0 poäng på frågan "Skålfabriken".

Du fick 0 poäng på frågan "Ordkedjor".

Du fick 0 poäng på frågan "Fyrverkerier".

Du fick 0 poäng på frågan "Popularitet".

Du fick 0 poäng på frågan "Matförrådet".

Du fick 0 poäng på frågan "Svårläst".

Du fick 0 poäng på frågan "Mobiler".

Du fick 0 poäng på frågan "Stjärnor".

Du fick 0 poäng på frågan "Räknemaskinen".

1. Alkemist-bävern

Ru

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Alkemist-bävern kan förvandla vissa saker till någonting annat. Närmare bestämt kan hon förvandla

  • två klöverblad till ett mynt
  • ett mynt och två klöverblad till en rubin
  • en rubin och ett klöverblad till en kungakrona
  • ett mynt, en rubin och en kungakrona till en kattunge

Objekten försvinner efter att ha förvandlats till andra objekt.

 

Hur många klöverblad behöver alkemist-bävern för att skapa en kattunge?

1.

5

2.

10

3.

11

Rätt svar
4.

12

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Svaret är 11. Vi kan se hur många klöverblad som behövs för varje objekt:
1 mynt = 2 klöverblad
1 rubin = 2 klöverblad + 1 mynt = 2 + 2 klöverblad = 4 klöverblad
1 rubin + 1 klöverblad = 4 + 1 klöverblad = 5 klöverblad
1 kattunge = 1 mynt + 1 rubin + 1 kungakrona = 2 + 4 + 5 klöverblad = 11 klöverblad

Detta är datavetenskap

Den här uppgiften demonstrerar hur en graf (som på bilden) kan användas för att visa hur de olika objekten beror av varandra. Grafer används mycket inom datavetenskap för att visa hur saker är relaterade till varandra. Grafer gör det också lättare att visualisera en uppgift jämfört med att bara läsa texten.

http://www.wikiwand.com/en/Graph_(abstract_data_type)

2. Vänd korten

Nl

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

Bävern Carin visar dig fyra kort.

Varje kort har en bokstav på ena sidan och ett tal på den andra. Carin berättar följande för dig:

"Om det är en vokal på ena sidan av ett kort så är det ett jämnt tal på den andra sidan av samma kort."

Men du är inte säker på att hon har rätt eftersom du bara ser ena sidan av korten.

Vilka kort måste du åtminstone vända på för att vara säker på att Carin har rätt?

1.

Alla

2.

E och 7

Rätt svar
3.

E och 2

4.

E, V och 2

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är korten E och 7.

  • E-kortet måste vändas, för att kunna kontrollera om det finns ett jämt tal på andra sidan.
  • V-kortet behöver inte vändas, för Carin sade inget om konsonant-korten.
  • 2-kortet behöver inte vändas. Kortet kan ha antingen en vokal eller konsonant på andra sidan.
  • 7-kortet måste vändas. Om det finns en vokal på andra sidan, så är Carins påstående inte sant.

 

Detta är datavetenskap

Uppgiften handlar om logik som är en mycket viktig del av datavetenskap och programmering. Carin gör ett påstående:

"Om .... (villlkor A)  så gäller ....  (villkor B)" 

Det är lätt att tänka fel beträffande vad Carins påstående egentligen betyder. Den matematiska termen är att "A implicerar B".

3. RAID arrayer

Lv

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

RAID (Redundant Array of Independent Disks) är en lagringsteknologi som kombinerar flera hårddiskar till en logisk enhet.

Med denna teknologi distribueras data över flera hårddiskar. Beroende på hur "kraschsäkert" man önskar ha det så kan man använda olika "RAID-nivåer".


Raid 0 - distribuerar data över flera hårddiskar för att öka åtkomsthastigheten, men ett enda diskfel förstörs arrayen (se bilden nedan).


Raid 1 - speglar data på flera hårddiskar för att öka redundansen. Arrayen fortsätter att fungera så länge minst en hårddisk fungerar (se bilden nedan).

Vilken av följande Raid-arrayer kommer att fortsätta fungera när två av hårddiskarna, vilka som helst, gått sönder?

1.

2.

3.

Rätt svar
4.

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Följande alternativ är rätt. Den här arrayen kan förlora två godtyckliga diskar och ändå fortsätta fungera.

 

Följande alternativ är fel. Att förlora de två diskarna till vänster orsakar Raid 1 arrayen ovanför dem att sluta fungera, vilket får den översta Raid 0 arrayen att också sluta fungera.


Följande alternativ är också fel. Att förlora de två diskarna till vänster orsakar Raid 1 arrayen ovanför dem att sluta fungera, vilket får den översta Raid 0 arrayen att också sluta fungera.


Följande alternativ är också fel. Att förlora den andra och tredje disken orsakar båda Raid 0 arrayerna ovanför dem att sluta fungera, vilket får den översta Raid 1 arrayen att också sluta fungera.

 

 

Datavetenskap

Uppgiften handlar om lagringsteknologier som ökar åtkomsthastigheten eller redundansen. Hur dessa disk-arrayer är kopplade kan enkelt visas i diagram.

4. Pirater

Si

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

Jane och Johan spelar ett brädspel: Piratjägarna. Johan spelar poliserna och Jane piraten. När det är Johans tur flyttar han en av poliserna (inte bägge) ett steg. När det är Janes tur flyttar hon piraten två steg (eftersom den är snabbare än poliserna). Poliserna flyttar alltid till en ledig plats – de kan inte flytta till en plats som är upptagen av en pirat eller poliskollega. Spelet avslutas då piraten tvingas att flytta till polisens plats.

Bilden visar hur ställningen är just nu. Det är Johans (polisens) tur att flytta. Om det hade varit Janes tur hade hon förlorat, eftersom hon varit tvungen att flytta piraten till en av polisernas platser. För att vinna måste alltså polisen tvinga piraten till denna ställning då det är piratens tur.

Jane som spelar piraten är mycket skicklig på att inte bli fångad, men det är du också! Om du skulle hjälpa Johan att spela perfekt, hur många turer skulle han behöva göra innan piraten blir fångad?

1.

2

2.

3

3.

5

4.

Johan kan inte vinna.

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Johan kan inte vinna om Jane spelar perfekt.

Låt oss anta att Johan tvingade Jane att hamna i situationen på bilden ovanför och att det är Janes tur (så hon förlorar). Hur såg då brädet ut innan Johan gjorde sitt senaste drag? Johan måste ha flyttat en av poliserna upp eller ner. Eftersom ställningen är symmetrisk kan vi anta att det var den högra polisen han flyttade (samma slutsats skulle gälla för den vänstra). Alltså var den föregående ställningen en av dessa:

Låt oss nu gå ytterligare ett drag tillbaka. Piraten måste ha kommit från höger. Därför måste ställningen dessförinnan ha varit en av dessa två:

Men om Jane verkligen är en bra spelare och hon befann sig i en av dessa ställningar, så skulle hon ju ha flyttat piraten åt vänster och inte uppåt. Och då uppstår aldrig den ställningen i vilken hon förlorar.

Detta är datavetenskap

Datorprogram som spelar brädspel fungerar genom att beräkna möjliga vägar genom en "graf" av spelställningar. De utgår oftast frånden aktuella ställningen (till skillnad från oss som började tänka bakifrån från slutställningen) och söker igenom alla möjliga drag som programmet och motståndaren kan göra. De använder algoritmer som Minmax, vilken poängsätter de möjliga dragen som datorn kan göra under antagandet att motståndaren gör det bästa möjliga draget. I komplexa spel, som t.ex. schack, analyserar datorn dragen upp till ett visst djup (ibland uppemot 15 drag framåt) och använder approximativa metoder för att värdera de uppkomna ställningarna.

5. Följa licensen

Hu

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Läraren i bäverskolan vill dela ut lite material till sina elever. Hon hittade en webbsida med en inscannad bok, som på försättsbladet anger att boken ska distribueras enligt en Creative Commons-licens som heter CC-BY-ND. Enligt denna får vem som helst dela, kopiera och sprida materialet, även kommersiellt, förutsatt att man anger vem författaren är. Licensen specificerar också att om man remixar, transformerar eller bygger vidare på boken får man inte distribuera det modifierade materialet.

Vilken av följande handlingar får läraren inte göra enligt villkoren i licensen?

1.

Sälja utskrifter av boken till studenterna.

2.

Översätta boken och behålla den översatta versionen för sig själv.

3.

Lägga upp en kopia av den scannade boken på skolans hemsida.

4.

Ge studenterna ett kapitel ur boken, utan att ange bokens namn och författare.

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Det som är förbjudet är att ge studenterna ett kapitel ur boken, utan att ange bokens namn och författare.

Upphovsrätt (copyright) är komplicerat: ibland har till och med experter svårigheter att nysta ut regler från rättigheter, och i allmänhet är det inte enkelt att avgöra om något får läggas ut, laddas ner, användas, distribueras o.s.v. Creative Commons (CC)-licenser skapades för att göra det lättare för författare och användare att förstå vad de får göra utan att bryta lagar och kontrakt. Författarna kan enkelt klargöra:

  • om de vill få cred genom att bli nämnda när verket används (BY)
  • om de vill förbjuda komersiell användning av verket (NC)
  • om de vill förbjuda spridning av modifierade versioner av verket (ND)
  • om de vill garantera att samma licens ska användas för modifierade versioner (SA)

Dessa fyra "regler" kan sedan kombineras till olika licenser. I uppgiften beskrivs t.ex. CC-BY-ND-licensen, som direkt förklarar för användarna att de ska nämna författaren och att inga modifierade versioner är tillåtna. Allting annat är tillåtet.

Sålunda är det tillåtet (åtminstone enligt licensen) för läraren att

  • sälja utskrifter av boken till studenterna (men det kan vara förbjudet enligt skolans egna regler)
  • översätta boken och behålla den översatta versionen för sig själv (då sprider hon ju den inte)
  • lägga upp en kopia av den scannade boken på skolans hemsida (förutsatt att det fortfarande står vem som är författaren)

 

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons_license

6. Misstänkt epost

At

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Edgar letar efter ett nytt bäverhem. Han söker på Internet och hittar den perfekta bäverlägenheten, som säljes till ett bra pris av en bäver som heter Francis. Han skickar epost till Francis och får snabbt svar:

Hej,

tack för visat intresse för min lägenhett. Även om jag inte är i staden, men jag kan skicka nyckeln så att du kan inspektera, men jag behöver 30000 i pant som säkerhet i förväg. För att visa att jag går lita på skickar jag en kopia på mitt körkort.

hälsningar Charles

 

Edgar är osäker på vad han ska göra och frågar dig om hjälp. Vad är ditt bästa råd?

1.

Perfekt. Om du gillar lägenheten kan du behålla nycklarna direkt.

2.

Betala panten, ta en titt på lägenheten och bestäm dig sedan.

3.

Snällt av Francis att skicka en kopia av sitt körkort. Om du inte får tillbaka panten kan du alltid anmäla honom till polisen.

4.

Betala inte panten, det är en stor risk att detta är ett bedrägeri.

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Förslaget "Betala inte panten, det är en stor risk att detta är ett bedrägeri" är det bästa tipset eftersom det finns flera språkfel och eposten är undertecknad med ett annat namn (Charles) än försäljarens (Francis). Troligtvis är namnet och körkortet inte äkta.
Förslagen "Perfekt. Om du gillar lägenheten kan du behålla nycklarna direkt" och "Betala panten, ta en titt på lägenheten och bestäm dig sedan" är inte bra då det är stor risk att du inte får någon nyckel. Förslaget "Snällt av Francis att skicka en kopia av sitt körkort. Om du inte får tillbaka panten kan du alltid anmäla honom till polisen" är inte heller bra då körkortet antagligen inte är äkta.


Datavetenskap

Internet kan användas till att dölja ens äkta identitet och ger anonymitet. Kriminella kan använda detta för att lura naiva personer på pengar. Ofta handlar den här typen av epost om mycket pengar och innehåller språkfel som bör göra dig misstänkt.

7. Skålfabriken

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

En fabrik producerar skålpaket med 6 skålar av olika storlek. Ett långt löpande band flyttar skålarna en och en, från vänster till höger.

När skålarna har producerats, placeras de på bandet i slumpmässig ordning. Innan skålarna packas måste de vara sorterade i storleksordning:


För att åstadkomma sorteringen står arbetare placerade längs det löpande bandet. När en grupp med skålar passerar en arbetare, kollar han på varje par av skålar som står intill varandra, och byter plats på dem om de står i fel ordning. Se här hur ordningen på en grupp skålar ändras när de passerar en enda arbetare:

 

 

 


Hur många arbetare måste den här gruppen skålar passera för att bli sorterad?

 

1.

2

2.

3

3.

4

Rätt svar
4.

5

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Svaret är 4.

I frågan visades att den ursprungliga ordningen på skålarna är:  5 6 3 2 1 4
Kom ihåg att platsbytena sker från höger till vänster.
Efter att ha passerat den första arbetaren är ordningen: 1 5 6 3 2 4
Efter att ha passerat den andra arbetaren är ordningen: 1 2 5 6 3 4
Efter att ha passerat den tredje arbetaren är ordningen: 1 2 3 5 6 4
Efter att ha passerat den fjärde arbetaren är ordningen: 1 2 3 4 5 6  (sorterad)

Detta är datavetenskap

I många fall är automatisk behandling av data lättare när datan är ordnad enligt vissa kriterier - d.v.s. när den är sorterad. Inom datavetenskap har därför stora ansträngningar lagts på att undersöka sorteringsalgoritmer. Sorteringsmetoden som beskrivs i den här uppgiften kallas “bubble sort”. Denna algoritm stegar igenom en lista med objekt om och om igen, och byter plats på alla angränsande objekt som är i fel ordning. Listan är sorterad när inga platsbyten inträffar under en genomgång av listan. Bubble sort är ganska lätt att förstå jämfört med andra sorteringsalgoritmer, men tyvärr är den inte särskilt effektiv. För att sortera 1000 objekt kan bubble sort i värsta fall behöva använda upp emot en halv miljon steg. Bättre sorteringsalgoritmer skulle bara behöva använda ungefär 10000 steg.

8. Ordkedjor

Ru

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Thomas hade ett projekt i läxa. Han hade fått sex kort och skulle skriva ett ord på varje kort och sedan koppla ihop korten med gummiband. Läraren hade sagt åt honom att koppla ihop två ord om de skiljer sig åt på __exakt en__ bokstav. Thomas gjorde detta (se bilden till höger).

När han var färdig behövde han en paus och gick ut i trädgården för att leka. När han kom tillbaka blev han överraskad. Peter, hans lillebror, hade försökt "hjälpa" honom och hade suddat bort alla orden. Dessutom hade korten ändrat plats, men gummibanden var kvar:



Lille Peter förstod att han gjort något dumt, men Thomas lugnade honom: "Oroa dig inte Peter, jag vet var jag ska sätta orden och du kan hjälpa mig."

Vilken bild visar de rätta orden på korten?

1.

2.

Rätt svar
3.

4.

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Det rätta svaret är

.

Vi kan exempelvis räkna hur många bågar som går från varje nod  (alltså gummiband från varje kort). Det finns 2 noder med 3 bågar, 2 noder med 2 bågar, och 2 noder med 1 båge. Bara en av noderna med 1 båge är kopplad till en nod som har två bågar. Därmed har vi identifierat noderna "KAN" och "MAN". Vi kan sedan fortsätta med samma metod för övriga noder.

Ett annat sätt att lösa den är förstås att kolla om vardera grafen uppfyller det ursprungliga kravet läraren ställde.

Detta är datavetenskap

Det här problemet handlar om grafer. En graf är ett antal objekt (noder) där vissa par av objekt är sammankopplade (med bågar). Uppgiften ber oss att skapa en graf.

9. Fyrverkerier

Ca

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Två bävrar bor i varsin timmerkoja på vardera sidan om en stor skog. För att kommunicera skickar de små meddelanden med hjälp av fyrverkerier högt över alla trätoppar. Varje meddelande som de skickar består av ett antal ord.

Bävrarna kan fem olika ord: stock, träd, berg, flod och mat. De kan skjuta upp två olika typer av fyrverkerier efter varandra enligt följande kod:
 

Ord

Kod

stock

 

träd

berg

flod

 

mat

   

 

Exempelvis: Om en bäver vill sända (det konstiga) meddelandet mat, stock, mat så skall den skjuta följande fyrverkerier:

 

 

Hur många olika betydelser kan följande fyrverkeri ha?

 

1.

0

2.

1

3.

2

4.

4

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 4. Meddelandet kan betyda något av följande:

  • stock, berg, mat, flod
  • stock, stock, stock, flod
  • berg, träd, flod
  • berg, mat, stock, flod

För att övertyga dig om att det inte finns fler möjligheter, kan du systematskt räkna dem. Närmare bestämt ska vi efter varje bild (d.v.s. varje fyrverkeri) skriva upp hur många ordsekvenser som kan sluta just där.

- Starta med den första bilden. Den är inget eget ord, så det finns 0 ordsekvenser som slutar efter den.

- De första två bilderna kan bara betyda stock. Skriv 1 vid den andra bilden.

- Vi är nu på tredje bilden. Det finns inget sätt att förlänga den tidigare sekvensen (eftersom den tredje bilden inte är ett eget ord), så vi har bara en möjlighet att komma hit: alla tre bilderna i ett ord. De betyder berg, så vi skriver 1 efter tredje bilden.

-Den fjärde bilden är intressant. Den kan antingen addera ordet stock till de första två bilderna, eller ordet mat till de tre första bilderna, vilket visas med pilarna i figuren här nedanför. Så vi adderar talen som står efter den 2:a och 3:e bilden och får resultatet 2.

-Vi fortsätter sedan på samma sätt med resten av bilderna. Vi tittar hela tiden ett, två och tre steg bakåt. Om dessa kortare ordsekvenser kan förlängas med ett korrekt ord, drar vi en pil. Sedan summerar vi bara talen som "följer med" pilarna till den aktuella positionen.

-Efter sista bilden vet vi antalet olika meddelanden som slutar just där.

Den här systematiska metoden att bygga upp lösningen stegvis genom att använda tidigare resultat kallas för dynamisk programmering. Den gör processen mycket enklare jämfört med att direkt hitta alla betydelser av hela fyrverkerisekvensen. 

 

Detta är datavetenskap

All digital information lagras med binära tal. Det betyder att bara "bitarna" 0 och 1 används. Längre kombinationer av 0:or och 1:or ("ord" i den här uppgiften) gör att mer än två olika betydelser kan lagras. Men vi vill också undvika att meddelandet kan ha flera betydelser.

De flesta kodningar använder ett bestämt antal bitar per ord, vilket gör att varje meddelande bara har en betydelse. Men om vissa ord används väldigt ofta och några väldigt sällan, skapar en sådan kodning onödigt långa meddelanden. Det är då användbart att ha kortare koder för vanliga ord (som "mat") och längre koder för ovanligare ord (som "berg"). Men du måste vara smartare än bävrarna i vår uppgift. Om du utvecklar en "prefixkod" (prefix code) så har varje meddelande bara en betydelse. Det här tricket används ofta i datakomprimering.

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prefix_code

 

10. Popularitet

Ca

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.

Sju bävrar kan se varandras bilder på sociala medier (typ Facebook eller Instagram) om de är vänner med varandra. Efter semesteruppehållet laddar alla sju bävrarna upp en bild på alla sina vänners sida.

 

Vems bild kommer att kunna ses av flest bävrar och därmed bli populärast?

 

1.

Chio

Rätt svar
2.

Ehab

3.

Gerald

4.

Ari

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Korrekt svar är Chio.

För att förstå vems bild som blir populärast skall du räkna antalet bävrar som är minst två steg bort. Bävrarna som är ett steg bort är de som får bilden och bävrarna två steg bort är de som kan se dessa sidor. Självklart skall bävrarna bara räknas en gång.

 

Bäver

Direkta vänner

Vänners vänner (som inte redan nämnts)

Antal bävrar som ser bäverns bild 

Ari

Bob, Chio

Ehab Gerald

4

Bob

Ari

Chio

2

Chio

Ari, Ehab, Gerald

Bob, Dmitri, Fritz

6

Dmitri

Ehab, Gerald

Chio, Fritz

4

Ehab

Chio, Dmitri

Ari, Gerald, Fritz

5

Fritz

Gerald

Chio, Dmitri

3

Gerald

Chio, Dmitri, Fritz

Ari, Ehab

5

 

Detta är datavetenskap

Många olika nätverk på sociala medier använder större och mer komplicerade versioner av detta koncept. Tyvärr är det inte alltid tydligt nog att det jag gör på någon annans sida kommer att bli synligt även för andra som jag inte känner.

Sociala nätverk är i sig själva otroligt kraftfulla verktyg i dagens värld. Att beräkna deras användarstatistik är användbart för marknadsförare och alla andra som försöker förstå en person eller grupp med människor.

Det här sociala nätverket kan användas som en modell av ett miniatyrinternet där bävrarna och deras vänner är hemsidor.  Vanligen rankar sökmotorer dessa hemsidor på basis av antalet kopplingar mellan hemsidorna. Det vill säga hemsidans popularitet. 

Ett vanligt sätt att söka resultatet med datorer, är att använda "Flood fill" algoritmen. I detta fall ser vi enbart två iterationer av algoritmen.

 

11. Matförrådet

De

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

Bävern Gump behöver fylla på sitt matförråd som just nu är tomt. Förrådet består därför av en rad tomma lådor.

 

Då Gump vill börja fylla förrådet ställer han sig framför den mellersta lådan. Alltid då han står framför en tom låda fyller han den.

Gump vill vara strukturerad i arbetet och följer därför alltid en uppsättning regler. Reglerna varierar beroende på om lådan är tom eller full, och vilket humör Gump är på (han kan vara ledsen eller glad).

En regel består av två delar:

  1. den första delen berättar åt vilket håll Gump ska röra sig (vänster eller höger) eller att han ska sluta fylla lådorna (STOP)
  2. den andra delen anger vilket humör han ska vara på (ledsen eller glad).

En regel kan alltså till exempel se ut så här: (vänster, glad). Totalt finns det fyra regler:

  Ledsen Glad
Lådan är tom (höger, glad) (vänster, ledsen)
Lådan är full (vänster, glad) (STOP, ledsen)

 

Gump är ledsen då han börjar jobba i förrådet.

Hur många lådor kommer att vara fyllda efter att Gump har slutat fylla lådorna?

 

1.

4

Rätt svar
2.

1

3.

2

4.

Alla lådor i förrådet.

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 4 lådor. Tabellen nedan visar hur Gumps position och humör ändras, samt vilka regler som utförs i de olika situationer. O representerar en tom låda och X en full låda.

humör lådor regel
ledsen O O O O O O O (höger, glad)
glad O O O X O O O (vänster, ledsen)
ledsen O O O X X O O (vänster, glad)
glad O O O X X O O (vänster, ledsen)
ledsen O O X X X O O (höger, glad)
glad O X X X X O O (STOP, ledsen)

Det är bara att följa instruktionerna. De är entydiga och det finns bara ett möjligt resultat.

 

Datavetenskap

Uppgiften motsvarar den turingmaskin med två tillstånd som producerar flest 1or (här "fullt"). En turingmaskin är uppkallad efter dess uppfinnare Alan Turing och är ingen riktig maskin utan en teoretisk modell av en dator. Det har visats att turingmaskiner kan utföra samma beräkningar som alla kända beräkningsmodeller. Det betyder att allt som kan beräknas kan beräknas av en turingmaskin. Alltså är en PC, lärplatta eller mobiltelefon i likvärdig med en turingmaskin. Det finns dock en stor skillnad. En turingmaskin har oändligt med minne, medan riktiga datorer har begränsat med minne.

12. Svårläst

Be

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Bävrarna Alexander och Brita skickar varandra meddelanden. Orden förändras genom följande steg.

Till exempel, ordet “BEAVER” förändras till “WBFCSF”

 

Bävern Brita tar emot följande meddelande “PMGEP” från Bäver Alexander. Vad vill Alexander säga?

1.

LODGE

2.

RIVER

3.

FLOOD

Rätt svar
4.

KNOCK

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Explanation

Rätt svar är FLOOD. Stegen i omvänd ordning är följande:

            “PMGEP” → “OLFDO” → “DOOLF” → “FLOOD”

Det vill säga:

  • Byt ut varje bokstav med det som står före i alfabetet.
  • Skifta bokstäverna två steg till höger.
  • Kasta om ordet.

De övriga alternativen är fel.

Det är datavetenskap

Bilden i uppgiften är ett enkelt flödesschema som beskriver hur man kan modifera ett ord steg för steg. Flödesscheman är ett sätt att beskriva algoritmer. I den här uppgiften ändrar algoritmen på texten så att ingen kan förstå den. Detta kallas kryptering.

 

13. Mobiler

De

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.

Nej, den här uppgiften handlar inte om mobiltelefoner! Den handlar om mobiler, fantastiska konstruktioner som kanske hängde från taket i ditt sovrum när du var ett litet barn.

De här mobilerna består av pinnar, snören och stjärnor. Varje pinne har några punkter där stjärnor eller andra pinnar kan sättas fast med snörena. Dessutom har varje pinne en upphängning där den är kopplad till en annan pinne ovanför den själv (förutom den översta pinnen som är kopplad till taket).

Bilden visar ett exempel på en liten mobil. Denna kan man beskriva så här genom att använda siffror och parenteser: (-3 (-1 1) (1 1)) (2 3)

 

Vilken av mobilerna här nedanför kan beskrivas så här:

(-3 (-1 4) (2 (-1 1) (1 1))) (2 (-1 6) (2 3))

1.

 

Rätt svar
2.

 

3.

 

4.

 

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Det rätta svaret är 

Från mobilen i exemplet kan vi dra följande slutsatser om hur en mobil beskrivs: Varje struktur som hänger ned från en pinne beskrivs med

  • en öppningsparentes,
  • positionen den hänger från (där pinnens upphängningspunkt räknas som 0),
  • beskrivningen av strukturens delar,
  • och en slutparentes.

Varje pinne (inklusive den översta) beskrivs genom att beskriva strukturerna som hänger ned från den. Ett snöre med stjärnor beskrivs av ett tal som talar om hur många stjärnor det är.

De övriga svaren är fel på följande sätt:

 hänger det två stjärnor direkt från position 2 på den nedre vänstra pinnen. Beskrivningen skulle därför varit (2 2) men i uppgiften står det (2 (-1 1)(1 1)) för den strukturen, d.v.s. en ytterligare pinne med två hängande stjärnor på olika positioner.

 

 är det fel antal stjärnor på det vänstra snöret som hänger från den nedre högra pinnen (3 istället för 6).

 

Slutligen,  är spegelbilden av det rätta svaret. Den skulle beskrivas så här: 

(-2 (-2 3) (1 6)) (3 (-2 (-1 1) (1 1)) (1 4))

Kan du se hur man får fram beskrivningen av spegelbilden från den ursprungliga beskrivningen? En kul uppgift är att skriva ett program som spegelvänder en mobilbeskrivning.

 

Detta är datavetenskap

Strukturen på en mobil har en intressant egenskap: Om du kopplar loss en pinne (utom den översta) så är den i sig själv en mobil! Med andra ord är delarna på en mobil uppbyggda på samma sätt som hela mobilen är uppbyggd. Om ett ensamt snöre med stjärnor också kan anses vara en (väldigt enkel) mobil, så kan mobiler definieras väldigt kortfattat på följande sätt:

En mobil är antingen (a) ett ensamt snöre med stjärnor eller (b) en pinne med en eller flera mobiler fästade i sig.

För att definiera en "mobil" använder vi alltså själva termen "mobil". Inom datavetenskap kallas sådana strukturer och definitioner rekursiva. Med datorprogram kan rekursiva datastrukturer sättas ihop och processas. Ofta behövs det bara några få rader med programmeringskod för att göra detta, tack vara de kortfattade definitionerna.

 

14. Stjärnor

Se

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Stella Bäver älskar att rita stjärnor. Hon har hittat på ett system för att namnge sina stjärnor efter deras form. Till detta använder hon två tal:

  • Antalet spetsar på stjärnan.
  • Ett tal som indikerar om linjen från varje spets dras till den närmaste spetsen (talet blir då 1), till den näst närmaste spetsen (talet blir då 2), etc.


Här är fyra exempel på Stellas namngivningssystem:



Vad skulle Stella kalla följande stjärna?


1.

9:3

2.

9:4

3.

10:4

Rätt svar
4.

10:5

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Svaret är 10:4. Stjärnan har 10 spetsar och från varje spets dras en linje till den fjärde spetsen, vilket illustreras på följande bild:



Detta är datavetenskap

Datorer behöver enkla representationer av objekt för att kunna arbeta med dem. Det faktum att ett komplicerat och vackert objekt såsom en reglbunden stjärnpolygon kan beskrivas med bara två tal är ett exempel på en enkel representation.

Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_polygon

15. Räknemaskinen

Ch

Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.

Vi har en annorlunda räknemaskin. För enkelhets skull tänker vi oss att vi skickar in "lådor" till maskinen, där varje låda innehåller antingen ett tal eller ett räknetecken (+,­ -, * eller /). Allt eftersom lådorna kommer in i maskinen läggs de på hög. När en låda med ett räknetecken kommer in genomförs en beräkning med de tre lådor som ligger överst (inklusive lådan med räknetecknet). Resultatet av denna operation blir en ny låda som läggs på högen och ersätter de tre lådorna som använts.

Räknemaskinen kräver alltså att man tänker annorlunda då man skriver in sina uttryck. Inte som på en vanlig räknemaskin.

Till exempel:

  • 2 + 3 måste skrivas in som 2 3 +
  • 10­ - 2 måste skrivas in som 10 2 - ­
  • 5 * 2 + 3 måste skrivas in som 5 2 * 3 +
  • 5 + 2 * 3 måste skrivas in som 5 2 3 * +
  • (8­ - 2) * (3 + 4) måste skrivas in som 8 2 - ­ 3 4 + *

 

Hur kan du beräkna 4 * (8 + 3) - ­2 på den annorlunda räknemaskinen?

1.

4 8 3 * + 2 -

2.

4 8 3 2 * + -

3.

4 * 8 3 + 2 - 

4.

4 8 3 + * 2 -

Rätt svar

Du besvarade inte denna fråga.

Lösning:

Rätt svar är 4 8 3 + * 2 -

Från vänster till höger har vi först 4*(8+3) så vi behöver 4 och summan 8+3 på stacken. Detta får vi genom att skriva

4 8 3 +

Vi har då 4 och 11 (8+3) på stacken och behöver multiplicera dessa. För det behöver vi lägga till ett multiplikationstecken.

4 8 3 + *

Vi har nu 44 (4*11) på stacken och behöver ännu subtrahera 2. Vi behöver alltså lägga till 2 och ett -

4 8 3 + * 2 -

Följande svar skulle också varit godtagbara eftersom de leder till rätt resultat.

  • 4 3 8 + * 2 -
  • 8 3 + 4 * 2 -
  • 3 8 + 4 * 2 -