Du har besvarat frågor. Du hade 18.
Dina poäng i början var 53. Om du svarade fel på alla frågor skulle du ha 0 poäng i slutet.
Du svarade rätt på 0 frågor.
Du svarade fel på 0 frågor.
Du svarade inte på 18 frågor.
Ditt resultat: 53/212
Bra gjort!
Du fick 0 poäng på frågan "Längdordning".
Du fick 0 poäng på frågan "Löptävlingen".
Du fick 0 poäng på frågan "Nötdjur".
Du fick 0 poäng på frågan "Armband".
Du fick 0 poäng på frågan "Datordelar".
Du fick 0 poäng på frågan "Födelsedagsballonger".
Du fick 0 poäng på frågan "Kvadrat".
Du fick 0 poäng på frågan "Dino åker".
Du fick 0 poäng på frågan "Bävrarnas påklädningsregler".
Du fick 0 poäng på frågan "Vänster om!".
Du fick 0 poäng på frågan "Fågelhuset".
Du fick 0 poäng på frågan "Svärd och sköldar".
Du fick 0 poäng på frågan "Biltransporten".
Du fick 0 poäng på frågan "Glassmaskinen".
Du fick 0 poäng på frågan "Hemligt recept".
Du fick 0 poäng på frågan "Meddelande på väg".
Du fick 0 poäng på frågan "Binär grind".
Du fick 0 poäng på frågan "Badlakanskod".
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
Ordna pojkarna i längdordning genom att flytta dem med musen till någon annan plats, de två pojkarna kommer då att byta plats. Försök använda så få flyttningar som möjligt. Den längsta pojken ska komma först och den kortaste sist.
Det ska gå att få barnen i längdordning genom endast tre flyttningar. Du kan börja om genom att trycka på Rensa svar.
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
Tre bävrar kommer att delta i en löptävling. I tävlingen har olika löpare olika styrkor.
Herr Brun kommer att gå om en bäver när det går uppför. | |
Fru Rosa kommer att gå om en bäver när det går nedför. | |
Fru Grön kommer att gå om en bäver när man springer över stenar. |
Tävlingsrutten ser ut som på bilden: först går det uppför, sedan kommer stenar, därefter går det nedför och sedan kommer det igen stenar.
I vilken ordning kommer bävrarna att avsluta loppet om de startar i ordningen Fru Rosa, herr Brun och fru Grön?
1. |
Fru Rosa, herr Brun, fru Grön |
|
2. |
Herr Brun, fru Grön, fru Rosa |
Rätt svar |
3. |
Fru Grön, fru Rosa, herr Brun |
|
4. |
Herr Brun, fru Rosa, fru Grön |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Start |
|
|
Uppför Brun går om Rosa. |
|
|
Stenar Grön går om Rosa |
|
|
Nedför Rosa går om Grön |
|
|
Stenar Grön går om Rosa. |
Slutresultat
|
Detta är datavetenskap
Att ordna data på ett strukturerat sätt och att omorganisera den enligt specifika regler är viktigt inom datavetenskap. Den här uppgiften är ett exempel på hur olika filter (nedförsbacke, uppförsbacke, sand) resulterar i olika datasekvenser.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
.
Nötte Bäver blev inspirerad av en bild på ett djur gjort av nötter, och tillverkade själv 4 djur med hjälp av valnötter, snöre och lim. Du kan se dem i rutorna här nedanför.
Hans syster lekte med djuren och formade om dem så det blev svårt att avgöra vilket djur som var vilket.
Hjälp syskonen att para ihop varje omformat djur med det ursprungliga. Dra de omformade djuren in i rätt ruta.
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Varje djur bestäms av hur nötterna är sammankopplade. Nötternas positioner och vinklarna mellan kopplingarna kan ändra sig när man leker med djuren, men det ändrar inte själva djuret. Så vi måste bestämma vilka par av bilder som har samma struktur.
Låt oss börja med sjöstjärnan, den har en central nöt och fem armar. Det finns bara en möjlighet bland de omformade djuren:
Giraffen är ungefär likadan utom att en arm är längre:
Sjölejonet är nästan likadan som giraffen, utom att en av de korta armarna saknas så att den centrala nöten bara har fyra kopplingar:
Det återstår nu hunden, som har sju nötter som sitter ihop på ett mer komplicerat sätt:
Detta är datavetenskap
Med nötdjuren så skapar vi en abstrakt representation av djuren som bara tar hänsyn till strukturen på dess kropp och inte egenskaper som storleken eller hur pälsen ser ut. Strukturen bevaras även när djuren transformeras. En datavetare behöver ofta tänka igenom vad som är viktigt, vad som kan utelämnas och på vilket sätt två strukturer är lika. Om djuren i vår uppgift hade varit mer komplicerade (fler nötter) så skulle det ha varit svårt att identifiera dem. Därför försöker datavetare skapa effektiva algoritmer för att lösa detta problem, som i matematiken brukar kallas att avgöra om två grafer är isomorfa.
Läs mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Graph_isomorphism
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.
Emily Bäver har ett favoritarmband gjort av färggranna pärlor med olika former. En dag går armbandet av. Det avbrutna armbandet ser ut så här:
Du ska hjälpa Emily att hitta ett nytt armband. Vilket av följande armband är likadant som hennes gamla?
1. | ||
2. | Rätt svar | |
3. |
|
|
4. |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Det korrekta armbandet är . Här kommer pärlorna i samma ordning som i det avbrutna armbandet.
De övriga armbanden är fel:
I har den orangea triangeln och den gula stjärnan bytt plats.
I är den orangea triangeln och den blå hexagonen på fel plats.
I är den gula stjärnan och den ljusgröna rundade kvadraten på fel plats.
Detta är datavetenskap
Uppgiften handlar om att verifiera en föreslagen lösning: de möjliga svaren måste testas mot det ursprungliga armbandet för att se om pärlorna kommer i rätt ordning. Samma process är viktig inom datavetenskap för att bestämma om utdatan från ett program är korrekt.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
Dra namnen på de olika datordelarna till rätt ställen.
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Rätt svar är
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
Mor bäver har nio ballonger i tre olika färger.
Var och en har en siffra:
Vilka färger blir det på ballongerna om vi vill skriva året som Mor bäver föddes, nämligen 1983?
1. |
Gul, Röd, Grön, Röd |
|
2. |
Gul, Grön, Grön, Grön |
|
3. |
Gul, Röd, Röd, Grön |
|
4. |
Gul, Grön, Röd, Grön |
Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Svaret är Gul, Grön, Röd, Grön.
Lösningen på problemet använder matchning, ordnande, och tilldelning av färger till tal (informationsförståelse). Det kan också ses som ett exempel på datakomprimering där man förlorar information (lossy compression): Om man bara vet färgerna i svaret går det inte att ta reda på årtalet, eftersom vi bara har tre färger som kodar tio siffror.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.
En sköldpadderobot tolkar följande tre kommandon så här:
sväng höger (90 grader) | |
sväng vänster (90 grader) | |
Gå framåt långsamt (10 steg) |
Följande sekvenser är programmerade så att de upprepas i all oändlighet.
Vilken av dessa sekvenser gör så att roboten vandrar i en kvadrat?
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
Bäversystrarna gillar att konstruera system av rullband och låta deras favoritleksak Dino åka. Det kan till exempel se ut så här:
Här representerar varje pil ett rullband som rör sig i den riktning pilen pekar. Vid slutet av ett rullband ramlar Dino neråt tills han hamnar på nästa rullband. I exemplet följer Dino den väg som är markerad med en streckad linje.
Nu har systrarna byggt ett mer komplicerat system. Vem av dem kommer att få Dino?
1. |
Ros |
|
2. |
Fi |
|
3. |
Lo |
|
4. |
Ylv |
Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Ylv får Dino
Dinos väg är markerad i följande figur:
Detta är datavetenskap
Dinos väg följer en väldigt enkel regel, eller algoritm. För att lösa uppgiften behöver man förstå algoritmen, antingen genom beskrivningen eller genom att titta hur den beter sig i exemplet och sedan simulera algoritmen i det stora systemet.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
Bävrar älskar komplicerade regelsystem och har därför skapat ett system för hur man skall vara klädd. Vissa bävrar har dock inte riktigt förstått systemet och använder därför inte den korrekta kombinationen av kläder.
Med följande graf skall du avgöra vilken bäver som har fel kläder. Grafen kallas för ett träd och består av en toppnod (den översta cirkeln) som är sammankopplade med andra noder – precis som ett riktigt träd. I varje nod så bestämmer man vilken riktning i trädet man skall gå beroende på svaret. Du kan inte gå upp igen.
Vilken bäver är klädd på ett felaktigt sätt enligt systemet (trädet)?
1. |
Matti |
|
2. |
Manu |
Rätt svar |
3. |
Mauri |
|
4. |
Masa |
Du besvarade inte denna fråga.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
Du har en leksaksrobot med två knappar. Följande händer när du trycker på knapparna:
Roboten kör fram en bit. | |
Roboten svänger på platsen ett kvarts varv till höger. |
I vilken ordning måste du trycka på knapparna för att roboten ska vända sig så att den står vänd ett kvarts varv till vänster?
1. |
|
||||
2. |
|
Rätt svar | |||
3. |
|
||||
4. |
|
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Följande alternativ är korrekt.
Att svänga tre gånger till höger har samma effekt som att svänga en gång till vänster.
Med två svängar högerut kommer roboten vända sig om.
Med två framåtkörningar kommer roboten bara att gå rakt fram och aldrig svänga.
Med ett steg framåt, sedan en sväng och slutligen ett steg framåt kommer roboten att ha svängt sig till som runt ett hörn mot höger.
Den som programmerar tänker också på tillstånd och handlingar. Programmerarens möjliga handlingarna kan pga tekniska grunder vara starkt begränsade, som i det här fallet då vår robot saknar en knapp för att svänga vänster. Trots begränsade möjligheter kan roboten utföra många handlingar, som att svänga till vänster. Inom datavetenskap studerar man ofta praktiskt och teoretiskt hur en önskad mängd tillstånd kan nås med så få tillgängliga handlingar som möjligt.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
En förälder vill köpa ett fågelhus som en present till sin dotters födelsedag. Hon frågade sin dotter vad slags fågelhus hon skulle vilja ha. Hennes dotter sa "Jag skulle vilja ha ett fågelhus med 2 fönster och ett hjärta". Så, föräldern går till djuraffären för att köpa det perfekta fågelhuset.
Hus 1 |
Hus 2 |
Hus 3 |
Hus 4 |
Fråga: Vilket hus ska föräldern köpa till sin dotter?
FÅ UPPGIFTEN UPPLÄST:
1. |
Hus 1 |
|
2. |
Hus 2 |
|
3. |
Hus 3 |
Rätt svar |
4. |
Hus 4 |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Det rätta svaret är hus 3.
Koppling till Datavetenskap
Att ta ut de viktigaste eller definierande delar från ett problem är en utmaning. De identifierade delarna ger en bra början till problemformuleringen och hitta en potentiell lösning. Det innebär att filtrera ut onödiga detaljer och bara titta på information som är relevant för att lösa problemet. Det kan hjälpa till att markera likheter och skillnader i ur olika aspekter av ett problem. Den aktuella uppgiften fokuserar på att identifiera objekten med vissa egenskaper och sedan utesluta dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abstraction
https://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_recognition
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
Lucia och Melker och deras vänner leker med svärd och sköldar. De vill placera sig i rutorna så att varje svärd pekar mot skölden på en annan bäver. Lucia och Melker har redan tagit sina platser.
Placera resten av bävrarna i rutorna så att reglerna följs.
FÅ UPPGIFTEN UPPLÄST:
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Rätt svar är
Detta är datavetenskap
Om vi var tvungna att testa alla möjliga placeringar skulle detta vara ett väldigt tidskrävande problem. Med 6 bävrar som ska placeras in så finns det ju 6! = 1*2*3*4*5*6 = 720 möjligheter, men alla utom en är fel.
Lyckligtvis går det att begränsa sökrymden rejält genom lite logiskt tänkande. Exempelvis måste alla bävrar med ett svärd som pekar neråt placeras i den översta raden, och det finns bara en enda bäver som kan placeras ovanför Lucia.
En genomsökning av alla möjligheter kan göras med hjälp av en algoritm som kallas ”backtracking”. När man använder den algoritmen är det viktigt att man begränsar (”prunar”) sökträdet så att man inte spenderar tid på sådana placeringar som man redan vet inte kan ge någon lösning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Backtracking
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
En ny röd bil kommer från en tillverkningslinje var 7:e minut. En ny gul bil kommer från en annan linje var 5:e minut. En förare parkerar bilarna i en biltransport i den ordning de lämnar sina tillverkningslinjer. Översta våningen i biltransporten lastas först. Båda tillverkningslinjerna börja arbeta samtidigt.
Hur kommer biltransporten se ut efter lastning?
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Bilden ovanför visar ordningen på bilarna när de lämnar tillverkningslinjerna. Bilden nedanför visar den lastade biltransporten.
Det finns bara ett fåtal människor kvar som arbetar i moderna bilfabriker. Merparten av det hårda arbetet utförs av robotar och kontrolleras av datorer. Det innebär att produktionen måste planeras noggrant och synkroniseras, precis som tillverkningslinjer och föraren i denna uppgift. Exakta regler, som hur ofta en bil kommer och som har en prioritet, gör samordningen mycket lättare .
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 6. Uppgiften låg på nivån lätt.
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Svaret är
Glassmaskinen kan tillverka glassbollar i fyra olika färger. Färgerna visas alltid i en bestämd ordning som upprepas om och om igen. Den nedersta bollen i var fjärde strut har samma färg som den föregående strutens översta boll.
De tre strutar som redan tillverkats har bollarna i följande ordning:
- Grön - Röd - Mörkblå - Ljusblå
- Ljusblå - Grön - Röd - Mörkblå
- Mörkblå - Ljusblå - Grön - Röd
Färgerna kommer alltså alltid i följande ordning: Grön - Röd - Mörkblå - Ljusblå. Den fjärde struten bör ha en Röd boll längst ner varefter färgerna fortsätter enligt den givna ordningen: Röd - Mörkblå - Ljusblå - Grön.
Detta är informatik
Vi identifierar verkan av en algoritm och tillämpar den på nytt. Detta används på många områden inom informationsteknik. Exempelvis iakttar man spår av datorns aktivitet för att kontrollera programmen.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 12. Uppgiften låg på nivån svår.
Bertil Bäver är bäverbyns mästerkock. Han vill skydda sitt recept och den viktigaste ingrediensen med hjälp av hemlig skrift. Bertil beskriver bokstäverna på följande sätt:
Hur omvandlas ordet KANEL till hemlig skrift?
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | Rätt svar |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Rätt svar är (K A N E L)
De övriga orden är KANHL, LANEK och KAOEL.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.
Viola vill skicka ett långt meddelande till Leo med hjälp av några andra bävrar. Hon delar upp meddelandet och skriver högst 3 bokstäver på varje kort, och ger varje bäver ett av korten.
Viola vet att bävrarna kan komma fram lite olika fort. Därför numrerar hon korten innan hon ger dem till bävrarna. Leo ska sedan sätta korten i ordning för att läsa meddelandet.
Till exempel, för att skicka meddelandet PUSSAMIG, så skapar Viola 3 kort, så här:
En annan gång fick Leo följande kort av bävrarna:
Vad var det ursprungliga meddelandet?
FÅ UPPGIFTEN UPPLÄST:
1. |
KOMOCHSIMMAHIT |
|
2. |
KOMMAHITOCHSIM |
|
3. |
KOMHITOCHSIMMA |
Rätt svar |
4. |
OCHMAHITKOMSIM |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Rätt svar är KOMHITOCHSIMMA
När Leo sätter korten i ordning ser det ut så här:
1 KOM 2 HIT 3 OCH 4 SIM 5 MA
Detta är datavetenskap
När data, som till exempel epostmeddelanden, bilder eller video, skickas runt på internet, delas den upp i små "paket", där varje paket kan innehålla motsvarande 65536 tecken (notera att 2^16=65536). De här paketen skickas genom routrarna med extra information om ordningen på paketen, vem som skickade dem och vart de ska. Denna extrainformation hjälper till att säkerställa att även om paketen kommer fram i fel ordning så kan den ursprungliga informationen återskapas av mottagaren.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.
Bäverfamiljerna är gästvänliga och de gillar att besöka varandra. Men ibland är de inte hemma, och behöver då kunna lämna ett meddelande till sina gäster med hjälp av en informationsgrind.
Bävrarna har tagit fram 4 olika meddelanden, enligt följande:
Vi är hemma. Snälla kom in. |
Vi kommer tillbaka vid lunchtid. |
Vi kommer tillbaka på kvällen. |
Vi kommer tillbaka vid midnatt. |
Beatrice Bäver anser att det är möjligt att få fram fler än fyra meddelanden genom att fästa stockarna på andra sätt. Men hon är noga med följande:
Fråga: Vad är det maximala antalet meddelanden som är möjliga, inklusive de 4 ursprungliga?
FÅ UPPGIFTEN UPPLÄST:
1. |
16 |
|
2. |
6 |
|
3. |
8 |
Rätt svar |
4. |
10 |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Det rätta svaret är 8.
Varje stock har endast 2 möjliga tillstånd: stocken är på plats eller inte på plats.
Det finns totalt tre stockar, vilket betyder att antalet möjliga kombinationer är 2x2x2 = 8.
Binära talsystem är numeriska system som representerar värden med två olika symboler: vanligtvis 0 (noll) och 1 (ett).
Följande bilder visar alla 8 möjliga kombinationer och ett exempel på deras motsvarande binära kod:
Binär kod: 000 |
Binär kod: 001 |
Binär kod: 010 |
Binär kod: 011 |
Binär kod: 100 |
Binär kod: 101 |
Binär kod: 110 |
Binär kod: 111 |
Denna uppgift handlar om binära tal och är relaterad till binära system samt till grundläggande kombinatorik. Att skriva tal med bara två symboler är mycket praktiskt i elektroniksammanhang, eftersom symbolerna 0 och 1 direkt kan tolkas som 'av' eller 'på' när det gäller ström eller laddning. Med bara 8 positioner fins det 2^8=256 möjliga binära tal, med 16 positioner 256x256=65536 osv.
Du fick 0 poäng på den här frågan. Maxpoäng är 9. Uppgiften låg på nivån medel.
Albert är pappa till Beatrix och Richard. Albert är vakt på stranden. Beatrix och Richard leker med andra barn på stranden.
För att informera sina barn använder Albert flaggstången och följande flaggor.
Den översta flaggan:
Om flaggan är blå är meddelandet till Beatrix. |
|
Om flaggan är röd är meddelandet till Richard. |
|
Om flaggan är blå-röd är meddelandet till både Beatrix och Richard. |
Den mittersta flaggan:
Maten är klar. |
|
Det finns saft. |
Den nedersta flaggan:
Skynda er! |
|
Det är inte bråttom. |
Vad betyder flaggorna på flaggstången?
FÅ UPPGIFTEN UPPLÄST:
1. |
Richard, din mat är klar. Skynda dig. |
|
2. |
Beatrix, din mat är klar. Skynda dig. |
Rätt svar |
3. |
Beatrix och Richard, det finns saft till er. Det är inte bråttom. |
|
4. |
Richard, det finns saft till dig. Det är inte bråttom. |
Du besvarade inte denna fråga.
Lösning:
Rätt svar är Beatrix, din mat är klar. Skynda dig.
Blå flagga överst betyder att meddelandet är till Beatrix.
Grön flagga i mitten innebär att maten är klar.
Röd flagga längst ner innebär att personen bör skynda sig.
Detta är ett exempel på algoritmiskt tänkande. Det är viktigt att få en sekvens av saker rätt. Algoritmer hjälper oss att skapa meddelanden i rätt ordning. Detta är särskilt viktigt i datavetenskap när du planerar ett program. Robotar måste programmeras för att utföra uppgifter i specifika sekvenser annars kan konsekvenserna bli katastrofala.